webdesign, der nytter

Webdesign er for mange forbundet med udseendet af en hjemmeside, men der er langt flere aspekter, der skal tages højde for, hvis en hjemmeside virkelig skal give den nytteværdi til din virksomhed, som der er potetiale til.

Så hvis du vil undgå at kaste penge ud til noget, der ikke giver værdi, så undgå disse >> følg pilene efter hver linie og find løsning

Katastrofer for en hjemmeside og din virksomhed 

  1. Siden bliver ikke fundet eller kun fundet af dem, der kender adresse
  2. Siden bliver fundet, men google og de andre søgemaskiner får ikke fat i det væsentlige indhold og kategorisere den forkert
  3. Siden bliver fundet, men der er tekniske forhold på siden, der får google til at prioritere den ned
  4. Der kommer besøg, men de besøgende kan ikke umiddelbart se, at her er noget til dem og surfer videre
  5. Der kommer besøg, men de besøgende finder ikke det, de har brug for
  6. Der kommer besøg, men de besøgende får ikke tillid til, du kan løse opgaven
  7. Der kommer besøg, men de besøgende forlader siden, før de har gjort det, du gerne vil have dem til
  8. Din side virker ikke på nyere medier som telefon og tablets
  9. Du får ikke din hjemmeside opdateret, så der gives forkert information eller forældet billede

Webdesign - der understøtter din synlighed

Størst nytte af din hjemmeside,  får du naturligvis først, når der kommer besøgende! Hertil kan man bygge en hel verden af digital markedsføring op, der heller ikke nødvendigvis koster penge. Det emne behandler jeg separat på siden om digital markedsføring

Med nyttig webdesign på siden indebærer også, at der er sat de rigtig informationer op til Google og andre søgebots i siden kodning. Teksten skal være mærket up til Schema.org og andre tool, der kan findes med Soogle Structured Data Tool 

Der skal være evt. laves forbindelser til sociale medier med e.eks en Facebook Pixel eller et Twitter Card

Google skal have et XML sitemap

Webdesign - der strukturer dine data og laver god informationsarkitektur

Google prioriterer og kategoriserer din side rigtigt, hvis den kan aflæse dit indhold, og afgøre, hvad du synes, der er vigtig at de besøgende skal finde på din side.

Derfor er det vigtigt, hvordan du har brugt dine overskrifter og hvad, du har fortalt om dine billeder. En hjemmeside kan være sat op, så den ser hammergodt ud, men prioritering af overskrifter og andre HTML tags, kan betyde, at google får et helt forkert indtryk af, hvad der er vigtigt her. Det kræver godt håndværk af en webdesigner, at lave dette rigtigt.

Google forsøger at tæke og opføre sig, som den kan aflæse at brugerne gør, så godt design til Google er også godt informationsdesign til Brugerne 

Mængden af tekst, og opsætning af denne, har også stor betydning for at google algoritme regnermed dig. 

Webdesign - der får din side til at performe optimalt

Lang ventetid på en hjemmeside, får de besøgende til at falde fra. Uanset, om det er når man ser den første side, eller skift mellem sider på sitet, der er langsom, så bliver det så stort et irritationsmoment, at de fleste brugere opgiver at surfe rundt.

Ved den rigtig brug af billedstørrrelser, javascripts og andre eksterne elementer, kan man gøre meget for at forbedre brugervenligheden.

Gamle teknikker som frames og flash skal være erstattet af andet, eller får siden også dårlige "google-karakterer". Med google Insigths kan man komme langt for at finde forbedringsmulihgeder på det tekniske niveau.

Webdesign - det grafiske udtryk for en hjemmeside

På få sekunder, ved man, om dette er en hjemmeside, hvor man kan få den nytte, man var ude efter.

Det grafiske udtryk - valg af farver, billeder, overskrifter og andre elementer, sender signal til brugerens intuitive system om, hvem du er. Vi kender det også fra den virkelige verden. Ved sin udstråling kan en butik eller en person straks få os til at afgøre, om dette "er noget, vi vil dyrke eller".  Hvis vi reagerer negativt, skal der være væsentlige motivationsfaktorer, for at blive her. Det kan være væsentlige rabatter i en butik, eller det kan være en positiv omtale, der giver os forventning om stor nytte, der får os til at f.eks. lytte. Internet brugere er flygtige, så ofte vil vi måske slet ikke få lejlighed tila t fortælle, at "her kan de få stor nytte" , inden de er videre.

Før man designer det grafiske udtryk er det vigtigt at have gjort sig konkret tanker om formål, målgruppe og persona scenarier. Desuden skal en god grafiker have viden om statistikker i forhold segmenter og til præferencer m.v.

Webdesign - der laver logisk opbygning og prioriterer brugervenlighed

God brugervenlighed sender også et signal om, at firmaet bag giver god service.

Brugervenlighed er en samling af flere af de allerede nævnte elementer. Det dækker over, den samlede oplevelse brugeren har på sitet. Virker teknikken, får man svar på sine spørgsmål og ikke mindst kan man finde det, man skal bruge. 

Brugernes oplevelse kna aflæses i ders adfærd. Brugeradfærd er gennem årene blevet noget man ved mere og mere om. Google forsøger at tænke og opføre sig, som den kan aflæse at brugerne gør, så godt design til Google er også godt informationsdesign til Brugerne.

Det er altid godt at være ydmyg også i forhold til brugeradfærd på en hjemmeside. Det er derfor bedre at få data om dem og udsætte siden for brugertest, end at sætte sig på den høje hest og mene, man har regnet ud, hvad der sker. Jeg anbefaler altid, at man til dataopsamling opsætter konto i Google Analytics. Her kan man kan se meget om sine brugere. Til brugeretest er der forskellige metoder - nogle betalte og andre kan man selv lave med venner og bekendte. Min anbefaling afhænger af sitets størrelse, men unde ralle omstændigheder anbefaler jeg, at man gør det!!

Webdesign - der udstråler troværdighed

Hvis den besøgende ikke finder dig troværdig, bliver der ingen handel!

Troværdighed afgør vi både ved det intuitive og det intellektuelle apparat. På det intuitive apparat er det elementer som hjemmesiden udstråling, brugervenligheden og informationsarkitekturen, der spiller ind. På det intellektuelle plan, er det informationen og eventuelle udefra kommende stempler af troværdighed, der er vigtige.

Informationene skal dække brugerens behov - besvare spørgsmål, vise relevante varer o.l. 

Stempler af troværdighed kan man opnå ved f.eks.trustpilots eller stempler fra brancheforeninger, certificeringer og meget andet.

 

 Webdesign - der skaber handel

Hvis dine brugere forlader siden før, de har afsluttet et f.eks. et køb, skal man gøre noget ved det.

Det er muligt, at opsætte sporingskoder, så man kan aflæse nøjagtig, hvor en  mulig køber falder af i processen. Hvis det sker ofte, kan det betale sig at undersøge, om der er noget i designet, der kan ændre på det. 

Det kan man opfylde ved f.eks. splittest - dvs. at man laver flere udgaver af samme side, lader systemet sende brugere tilfældigt på hhv. den ene og den anden. Så kan man heraf aflæse, hvad der virker. En anden mulighed er brugertest.

webdesign - der virker på nye medier 

Både google og brugerne straffer en hjemmeside, der ikke kan læses på en mobiltelefon!

Responsiv webdesign - det vil sige et design, der selv aflæser, hvilken enhed, der læses fra og tilpasser skærmen herefter - har været et krav fra google siden 2016. 

Ifølge Danmarks statistik går Fire ud af fem mellem 16 og 89 år på internettet via mobiltelefon.

Webdesign - der ikke bliver vedligeholdt

Hvis man vil gøre sine brugere til ambassadører for virksomheden, er det en god ide, at der sker opdateringer af hjemmesiden jævnligt.

Det indebærer at:

Opdatere indhold. Mange hjemmesider bærer tydeligt præg af, at de er lavet en gang for alle, og så har man iøvrigt glemt at se på den - især med en udefrakommendes øjne. Det har direkte dårlig indflydelse på virksomhedens omdømme. 

Opdatere teknik: forældet teknik af det, der er inde bag ved, er desværre meget ofte årsag til, at en hjemmeside performer dårligt. Browsere og medier udvikler si i rivende fart, og hjemmesiderne skal følge med med små og store tilretninger, for at blive set og skabve tillid til virksomheden.